Hör Anna Hammarsten Rosander, verksamhetchef på socialförvaltningen i Lessebo kommun, berätta mer om vad de gör för att lösa personalbristen inom äldreomsorgen. Foto: Fredrik Sandberg/TT/Hamed Ubaidi-Karlsson/SVT

Extrajobb och övertid – så löser Lessebo personalbristen

Uppdaterad
Publicerad

Lessebo kommun har, som många andra kommuner i landet, personalbrist inom äldreomsorgen under coronapandemin. Extrajobb, övertider och att flytta personal är några av strategierna för att lösa situationen.

En kartläggning som SVT gjort visar att det råder personalbrist inom äldreomsorgen i 17 av 20 kommuner i Kalmar- och Kronobergs län. Hur stor personalbristen är skiljer sig från kommun till kommun.

– Vi har ibland haft dagliga möten kring bemanningen, och flyttat våra medarbetare mellan olika enheter för att lösa situationen, säger Anna Hammarsten Rosander, verksamhetchef på socialförvaltningen i Lessebo kommun.

Extrajobb och övertid

Personal inom vård och äldreomsorg jobbar extra och övertid för att klara verksamheten i den rådande situationen med coronakris.

Blir det inte påfrestande när personalen jobbar extra och övertid?

– Det gäller att se till att de får vila, att de inte jobbar för mycket. Ibland kan man behöva göra det en kort period. Där har vi chefer ett stort ansvar att se till man verkligen tar sin ledighet, säger Anna Hammarsten Rosander och försätter:

– Personal som jobbar som administratörer men som har undersköterske- eller barnskötareutbildning i botten har erbjudit sig att hoppa in och hjälpa till.

Så gjorde vi kartläggningen om personalbrist inom äldreomsorgen

Samtliga 20 kommuner i Kalmar-  och Kronobergs län kontaktades via mejl och telefon.

Frågan som ställdes var: Hur ser det ut med bemanningen inom äldreomsorgen i er kommun ?

• 13 kommuner svarar att de just nu har det svårt med bemanningen och aktivt söker mer omsorgspersonal.

• 4 kommuner svarar att de har personal men att de behöver fler utbildade sjuksköterskor och undersköterskor.

• 3 kommuner svarar att de inte har någon större problem just nu.

De som svarade på frågan var antingen verksamhetschef på socialförvaltningen eller socialchef i kommunerna. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.