Numera går Gabriel i årskurs åtta istället för i femman. Och att Vislandaskolan kunde lösa situationen för Gabriel beror på att alla parter involverades menar rektorn.
– Vi tittade på Gabriels behov och funderade ut tillsammans med alla som behöver vara med och fundera. Det var naturligtvis Gabriel själv och hans föräldrar, skolpsykolog, specialpedagog och dåvarande rektor som tillsammans tog det här beslutet, säger Cecilia Wallinder.
Inte alla flyttas upp
Skolan landade till slut i att den bästa lösningen skulle vara att Gabriel flyttades upp tre klasser. Trots att det, enligt Skolverket, är så mycket som en elev i varje klass som räknas som särbegåvad är situationen ovanlig både på Vislandaskolan och många andra platser i Sverige.
– Det är inte självklart att alla flyttas upp, man måste ta hänsyn till att man byter kompisar när det gäller ålder och det är en utmaning. Vi kan inte allt om särbegåvning och vi kan inte allt om något annat heller. Vi håller hela tiden på att lära oss hur man möter elever på bästa sätt, vi är nog aldrig fullärda, säger Cecilia Wallinder, rektor på Vislandaskolan.