SVT Nyheter Småland skickade ut en enkät till alla 20 kommuner i vårt område med frågan: Har ni en särskilt upprättad handlingsplan för hur ni ska arbeta med särbegåvade elever i er kommun?
Två har en handlingsplan
18 kommuner har svarat på enkäten. Av dem är det bara 2 kommuner som svarat att de har en särskild handlingsplan.
Kalmar kommun har jobbat med att ta fram en handlingsplan under 2018 och 2019. Torsås kommun har tagit fram en för gymnasieelever och jobbar nu med att ta fram en för grundskoleelever.
Markaryd har tagit fram stödmaterial som bygger på Skolverkets material. Även Västervik, Oskarshamn och Mörbylånga hänvisar till att de jobbar efter SKR, Sverige kommuner och regioners, handlingsplan eller det material som Skolverket tagits fram.
Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda stöd till särskilt begåvade elever som ska redovisas 31 mars 2020. Myndigheten medger också att det saknas kunskap i hur särbegåvade elever ska fångas upp och vilken hjälp de ska få.
– I vårt arbete ser vi att kunskapen varierar väldigt mycket men också att rektorer och lärare efterfrågar mer kunskap om den här elevgruppen. Det är viktigt att kommuner, friståendeskolor och rektorerna på de enskilda skolorna har strategier för att möta alla elevers behov i undervisningen, säger Torun Rudin, enhetschef för enheten för gymnasieskola på Skolverket.
Tittar på spetsutbildningar
I utredningen ska Skolverket bland annat titta på möjligheter till förhöjd studietakt och möjligheter att läsa och få betyg i kurser på en högre nivå i utbildningssystemet.
Skolverket har också fått i uppdrag att titta på de spetsutbildningar som finns idag som försöksverksamhet.
– Det är specifika utbildningar där huvudmän har ansökt om att få ordna en riktad utbildning mot ett specifikt område där eleven kan ha en speciell fallenhet eller intresse som matematik eller språk. Det är tänkt att på sikt byggas in mer systematiskt i skolväsendet. Det håller vi på att titta på, säger Torun Rudin.