Marcus Öhlin, tekniker från Eon, är på plats i kommunhuset i Aneby. Där sitter han och tar emot telefonsamtal och besök från personer som drabbats av stormen Egon.
– Den vanligaste frågan folk kommer med är ”när får jag tillbaka elen?” och det är inte alltid så lätt att svara på. Vi har i dagsläget runt 100 tekniker i området som arbetar med att få tillbaka elen, säger han.
På kontoret delar de även ut värmeljus, filtar, tändstickor och annat som kan komma till användning för strömlösa hushåll.
Inget färskvatten i huset
En av de som varit och besökt informationskontoret är Andreas Hermansson. Han bor med sin fru och sina två barn på landsbygden strax utanför Aneby.
– Vi har inga problem med värmen, eftersom vi har två kaminer. Däremot är det komplicerat med brunnen, den är driven av en vattenpump som inte fungerar, säger han.
På kontoret fick han reda på att strömmen förhoppningsvis kommer tillbaka till honom senare under dagen.
Kommunen tillbaka i normalläge
Anne Hallberg är kommunchef i Aneby och finns också på plats.
– Nu börjar vi komma in i ett normalläge igen, och inte som det var igår med extrainkallad personal, säger hon.
Nu jobbar kommunen med att kartlägga situationen i kommunen, hur det ser ut på vägarna och i elnäten. Samtidigt har hon fått höra att det inte finns några garantier att alla hushåll kommer få tillbaka elen under dagen.
Eon har även informationskontor på biblioteket i Tingsryd, samt medborgarkontoret i Bodafors i Nässjö.