Linnéuniversitet betalar 672 000 kronor för busslinjen, som körs under en tre månader lång provperiod. Universitetet abonnerar 20 av bussens totalt 40 säten som kan bokas utan kostnad av personal som ska ta sig mellan universitetsorterna. Resten av platserna kan bussbolaget sälja till allmänheten och studenter.
Billigare än tåg
Även tidigare har medarbetare på LNU rest gratis mellan orterna, men med tåg. En tågbiljett mellan universitetsorterna kostar 170 kronor, och skulle alla de tågresorna ersättas av bussresor med Linnélinjen skulle universitetet spara i runda slängar 100 kronor per resa.
Men sedan starten den 24 februari har det varit långt ifrån fullbelagt på bussarna – och syftet har aldrig varit att spara pengar, säger Niklas Ammert, prorektor på Linnéuniversitetet.
Hör honom i klippet nedan:
Inspirerade av Ikea – vars bussar går tomma
Ikea i Älmhult, som även de har till stor del inpendlande personal, var de som i höstas kom på idén med egenchartrade personalbussar – som i sin tur inspirerade Linnéuniversitetet.
I februari avslöjade Smålänningen att en stor del av Ikeas personalbussar från Malmö och Lund till Älmhult rullat tomma eller nästan tomma sedan årsskiftet.
SVT Nyheter Småland har sökt Ikea om bussprojektet men de har avböjt en intervju:
”Inom kort fattar vi beslut om vi fortsätter att köra egna bussar eller inte” svarar Mattias Hennius från avdelningen för mediarelationer i ett mejl.
Ska utvärderas
Efter att testperioden på tre månader är över, vilket sammanfaller med terminsslutet, så ska Linnéuniversitetet utvärdera om man vill fortsätta med sin busslinje.