Tre gånger på mindre än en månad, varav två gånger inom loppet av mindre än en vecka, har tåget Kustpilen kört på bilar vid oskyddade järnvägsövergångar.
– Det är oerhört tragiskt med olyckorna, och det är tyvärr en risk att passera de här obevakade övergångarna, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Saknas resurser för att bygga om
Obevakade järnvägsövergångar finns på 43 platser längs med Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar. I hela Sverige uppgår antalet sådana korsningar till 3500 stycken.
– När det gäller att försöka bygga bort det här så håller vi på med det sedan ett antal år tillbaka, men det kommer att ta tid. Vi har rustat upp och fått bort 305 stycken, men vi har inte hur mycket resurser som helst att göra allting på en gång över hela Sverige, säger Bengt Olsson.
Han berättar också att det i nuläget inte går att säga när arbetet med att få bort de obevakade övergångarna kommer att vara genomfört, vare sig när det gäller hela Sverige eller endast Stångådalsbanan.
– Stångådalsbanan konkurerar med andra bandelar där det också går betydligt mer trafik, så det är en prioritering som tyvärr måste göras hela tiden.
Flera olyckor varje år
Mellan 2010 och 2018 har mellan 13 och 22 olyckor per år skett vid obevakade järnvägsövergångar. Enligt Trafikverket är de obevakade järnvägsövergångarna något som i störst utsträckning förekommer på landsbygden, men för den sakens skull är det inte nödvändigtvis där arbetet anses vara viktigast.
– Det handlar om prioritering och vi vet att antalet olyckor vid de här korsningarna är högre på de platser där det rör sig mer människor, berättar Bengt Olsson.