– Vi är hårt drabbade av trädpåkörningar, och vi har varit det i flera år. Trädsäkring är en åtgärd som skulle göra stor nytta om vi fick till, säger Katharina Seijsing, tågchef på Kalmar länstrafik.
– 250 trädpåkörningar på fem år är mycket för den här trafiken, säger hon.
Tågbrist efter trädpåkörningar
I dag är tre av tio tåg som trafikerar Tjust- och Stångådalsbanan ur trafik på grund av trädpåkörningar. För att tidtabellen ska gå ihop behövs sex tåg. Verkstaden i Kalmar kan utföra vissa reparationer, men skador som är mer omfattande tas ofta om hand av andra verkstäder i landet.
Y2 1383, tåget som spårade ur i närheten av Hultsfred den 22 december förra året, står på spåret utanför depån, men här kan det inte lagas. Tågsättet väntar på att skickas för reparation någonstans i Sverige eller Danmark, där tåget är byggt.
Hör Katharina Seijsing i klippet ovan om vilka konsekvenserna av trasiga tåg blir.
90 avgångar ställdes in
Klt vet ännu inte vad urspårningen i Hultsfred och tågkaoset i december, när 90 avgångar ställdes in, har kostat trafikbolaget.
– Vi sammanställer de siffrorna nu och har ännu inte fått fakturorna. Men det handlar om stora summor. I slutändan betalar vi för all trafik, säger Katharina Seijsing.
Trafikverket äger och ansvarar för Tjust- och Stångådalsbanan, så här svarar de SVT på frågan om varför inte järnvägen har trädsäkrats.