– Vårt uppdrag är att dokumentera vraket med 3D-skanningfotogrammetri. Vi kommer att ta tio tusentals högupplösta bilder som överlappar med varandra. Till slut kommer vi ha en 3D-modell av hela vraket, säger Ingemar Lundgren som är vd på Ocean Discovery.
Utvecklad teknik
På 3D-modellen kan man se små detaljer genom att zooma in, vända och vrida på bilden.
Sedan 90-talet när det senast gjordes officiella dykningar på Estonia-vraket har tekniken utvecklats enormt. Att dyka på ett så stort förlist fartyg som Estonia innebär stora utmaningar, säger Ingemar Lundgren, men han tror på tekniken.
– Vi är väldigt lång framme i tekniken, jag skulle säga att vi är världsledande på fotogrammetri undervattensrobotar.
Fokus på botten
Efter att dokumentären Estonia avslöjade att det finns tidigare okända hål i sidan på fartyget väcktes återigen frågan om orsaken till förlisningen. Men det är inte det enda som nya dykningar kommer att lägga fokus på.
– Vi är intresserade av att veta vad det är för botten runt vraket. Man kan ta reda på om berget fortsätter under vraket, genom att se om det finns skador i botten, säger Ingemar Lundgren.
Hur förbereder ni er inför dykningarna?
– Just nu förbereder vi ett helt nytt kamerasystem och testar det, vi kommer att använda ett fartyg med dynamisk positionering, som inte behöver vara ankrat. Då stör man inte vrakplatsen heller, säger han.
Dykningarna kommer att ske tillsammans danska företaget JD-Contractors A/S den 13 juni till 29 juni på uppdrag av Haverikommissionen.