Foto: TT/Björn Larsson Rosvall

Viltstängsel verkningslöst mot olyckor enligt Trafikverket

Uppdaterad
Publicerad

Under helgen inträffade dubbla älgolyckor i Kalmar län. Jämfört med för fem år sedan har antalet viltolyckor ökat i både Kalmar och Kronoberg, detta trots de viltstängsel som finns utmed vägarna.

Tillsammans med maj och juni är det vintermånaderna oktober, november och december som är mest olycksdrabbade när det gäller viltolyckor. På fredagen inträffade en olycka på E4 när en tung lastbil väjde för ett djur som tagit sig ut på vägen tror att viltstängsel finns.

Trafikverket arbetar för att minska antalet olyckor och ett exempel på åtgärder är just viltstängslet. Men bara för att det sitter stängsel längs vägkanterna kan man som bilist inte känna sig säker.

– Var alltid beredd på vilt på vägen, oavsett om det finns viltstängsel eller inte, säger säger Anders Sjölund, nationell samordnare för naturfrågor på Trafikverket.

Anders Sjölund Foto: SVT

Ingen effekt på totalen

Anders Sjölund berättar också att Trafikverket inte ser att viltstängslen har någon egentlig effekt vad gäller att hålla nere antalet olyckor.

– Vi kan inte se nån effekt på totalen egentligen, det vi kan se är kanske att stängslen har flyttat en del olyckor, säger Anders Sjölund.

Kan ta sig ut på vägen trots stängsel

Syftet med stängslen är att hålla merparten av vilt från vägarna, men ofta finns öppningar som djuren kan ta sig igenom och ibland kan vissa djur hoppa över stängslen.

– Ibland kan de också hoppa över stängslet och då har de svårt att ta sig tillbaka eftersom ansatssträckan ofta blir för kort. Då uppehåller de på vägen och letar efter ett sätt att komma över igen, berättar Fredrik Bergh som är informationssekreterare på Nationella viltolycksrådet.

Krävs nya metoder

För att göra vägarna säkrare för bilister krävs enligt Anders Sjölund i stället passager där djuren kan ta sig över utan att behöva blanda sig med trafiken.

– Det kan handla om allt från en stor ekodukt (en bro med växter på, reds anm) till en anpassad befintlig bro eller port som finns för cyklister eller på platser med mindre trafik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.