I våras kom beskedet att MTR inte får fortsätta köra pendeltågstrafiken efter att avtalet skulle löpt ut 2026 och under sommaren började SL titta efter alternativa operatörer som skulle kunna ta över tidigare än 2026.
När SJ nu tar över i mars 2024 ska parterna, SL och SJ, ge varandra full insyn och upprätta total transparens gällande uppdraget, till skillnad från hur samarbetet såg ut med MTR, enligt tjänsteutlåtandet som trafiknämnden fattade beslut om 1 november.
Ska ta aktiv del i beslut
”En avgörande skillnad är att avtalet bygger på långtgående samverkan parterna emellan där regionen tar en aktiv del i avgörande vägval och beslut, till exempel i fråga om budget, nödvändiga prioriteringar och extra satsningar i underhållet av fordonsflottan”.
Förhoppningen är att pendeltågstrafiken ska bli mer förutsägbar och punktlig.
– Vi har gjort en bedömning att vi klarar av att ta över. Vi körde pendeltågstrafiken fram till 2016 och har en organisation och kompetens som krävs, sa Monica Lingegård, vd på SJ till SVT tidigare i veckan.
Kan få tillbaka 100 miljoner
MTR ska nu betala 800 miljoner kronor till SL, dels för att man inte levererat den trafik man utlovat, dels för att avtalet nu avslutas i förtid. Hundra miljoner av dem kan MTR få tillbaka.
– De är avsatta som ett incitament för MTR att upprätthålla en god kvalité den återstående tiden så om de har en bra leverans kan de få tillbaka pengar, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.