Pendeltågskaoset som drabbade resenärer i Stockholms län under vintern 2022 och första halvan av 2023 ledde till att Region Stockholms avtal med MTR Pendeltågen avslutades i förtid. Miljoner betalades ut i vite till regionen, då trafikbolaget inte uppfyllt kraven. Samtidigt betalades rekordmycket pengar ut i förseningsersättning till resenärer.
Förseningarna och de inställda avgångarna berodde på sjukskrivningar, brist på lokförare och den vilda pendeltågsstrejken.
Sju procent ställdes in – jämfört med 33 procent i fjol
I mars 2024 tog SJ Stockholmståg över pendeltågstrafiken. Andelen inställda avgångar började minska redan under hösten 2023 och har fortsatt göra det i år, visar siffror från Region Stockholms trafikförvaltning som SVT Nyheter Stockholm tagit del av.
Totalt ställdes drygt sju procent av de planerade avgångarna in i mars-maj 2024, jämfört med 33 procent under samma period i fjol.
Antalet resenärer som ansöker om förseningsersättning halverades under perioden. Det handlar dock fortfarande om miljonbelopp som betalas ut, drygt sju miljoner under mars-maj i år jämfört med 13,7 miljoner under samma period i fjol.
Andelen inställda pendeltåg i Region Stockholm
2023:
Mars: 46,2 procent
April: 26,1 procent
Maj: 26,3 procent
Juni: 31 procent
Juli: 25,4 procent
Augusti: 29,1 procent
September: 35,8 procent
Oktober: 17,6 procent
November: 11,5 procent
December: 16,7 procent
2024:
Januari: 8,9 procent
Februari: 7,3 procent
Mars: 8 procent
April: 4,9 procent
Maj: 7,9 procent
Källa: Region Stockholms trafikförvaltning
Så ser pendeltågsavtalet ut
Avtalet med SJ Stockholmståg beräknas kosta i snitt 219 miljoner kronor per månad. Region Stockholms tidigare avtal med MTR Pendeltågen kostade i snitt 200 miljoner kronor i månaden, enligt trafikförvaltningen.
Avtalet med SJ Stockholmståg är ett så kallat nödavtal, som bygger på full samverkan mellan parterna.
Avtalet gäller till och med 2026, med möjlighet till förlängning i två år.
Källa: Region Stockholms trafikförvaltning