I november kom beskedet att Region Stockholm bryter avtalet med MTR i förtid och att SJ från 3 mars tar över driften av pendeltågen.
SJ ser två tydliga utmaningar inför uppdraget. Brist på lokförare och brist på fungerande fordon.
SJ: ”Inte löst på ett kvartal”
Bland annat ska MTR ha flera tåg som av oklar anledning inte kan gå i trafik.
– Här behöver vi förstå verkstadskapaciteten. Saknas det reservdelar? Kan vi göra extraordinära insatser för att få tillgång till hela flottan? Det kommer att vara ett stort jobb. Det är inte löst på ett kvartal, säger Monica Lingegård till DN.
Hon varnar att det för pendlare kan kännas som pendeltågstrafiken under en period blir sämre innan de lyckas förbättra.
– Jag är inte naiv. Vi kommer få drev mot oss på Facebook, säger hon.
Bad om ursäkt till tågresenärer
SJ har överlag haft en tuff vinter med många inställda avgångar. Förra veckan gick Monica Lingegård ut i ett mejl till resenärer och bad om ursäkt. Hon beskrev att vintern varit den värsta för resenärer på tio år.
”Det finns många orsaker till det och jag vill börja med att säga att alla ni kunder och hela svenska folket förtjänar något bättre, helt enkelt en järnväg som man kan lita på”, gick att läsa i mejlet.
Hör varför regionen i höstas avslutade avtalet med MTR – och i stället gav SJ uppdraget att sköta Stockholms pendeltåg: