Martti Muhli är en av tio lokförare som får betala skadestånd till MTR efter den vilda strejken våren 2023. Se vad som ledde fram till strejken och hör vad Martti tänker om det och om sakfrågan: tågvärdarna.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Martti Muhli är en av tio lokförare som nu får betala skadestånd till MTR. Hur hamnade vi här? Hör vad som ledde fram till den vilda strejken – och hur Martti Muhli ser på läget framåt i videon. Foto: Patrik Airosto/SVT

Lokförare får betala en halv miljon till MTR efter strejken – Martti Muhli: ”Ser inte slaget förlorat”

Uppdaterad
Publicerad

Närmare en halv miljon kronor ska tio lokförare betala i skadestånd till MTR. Detta slår Arbetsdomstolen fast i spåren av den vilda strejk som utbröt förra året i protest mot att tågvärdarna togs bort från pendeltågen.

– Men jag ser det som att slaget inte är förlorat, säger Martti Muhli från Södertälje, en av de lokförare som nu ska betala skadestånd.

I protest mot beslutet att dra in tågvärdarna så gick ca 100 lokförare under våren 2023 ut i en vild strejk under parollen ”Rör inte min tågvärd”.

Protesterna och strejken, som inte sanktionerades av facket, skapade turbulens i pendeltågstrafiken i Stockholms län – med inställda avgångar och reducerad trafik till följd av lokförarbristen.

I slutändan ville MTR ställa hundra lokförare inför rätta, men sedan valdes tio förare ut slumpmässigt.

Strulet med pendeltågen i Stockholm

Uppgörelse i AD

I Arbetsdomstolen nådde man till sist en förlikning och lokförarna ska betala totalt 475 000 kr till MTR.

Men summan kommer inte kännas nämnvärt för lokförarnas egna plånböcker.

– Pengarna till skadeståndet har istället solidariskt samlats in för att hjälpa oss lokförare att täcka eventuella rättegångskostnader och skadestånd, berättar lokföraren Martti Muhli från Södertälje.

Han kör nu tåg för SJ Stockholmståg och är av de som åkt på att betala skadestånd.

– Och när allt är betalt, så kommer det sannolikt att finnas pengar över. Pengar som troligtvis kommer läggas in i en pott för framtida tvister.

Hör i klippet ovan hur Martti Muhli ser på säkerheten på tåget i dagsläget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Strulet med pendeltågen i Stockholm

Mer i ämnet