I klippet berättar verksamhetsutvecklaren Fanny Airosa om hur sjukhuset ska jobba. Foto: SVT/Samy Dahlman

Fler patienter klagar på bemötandet på Södertälje sjukhus

Uppdaterad
Publicerad

Antalet klagomål från patienter som gäller bemötandet på Södertälje sjukhus har närmast fördubblats de senaste åren.

Och nästa år ska sjukhuset satsa på att förbättra det, bland annat genom workshops och föreläsningar.

Klagomål gällande bemötande

Patientnämnden är vårdens instans dit patienter, anhöriga och personal kan vända sig när det uppstått problem i kontakterna med vården.

Totalt antal klagomål gällande bemötande (där vi inkluderat klagomål som också gäller bland annat; information, delaktighet, om man blir lyssnad till och språkliga hinder mm):

2015: 25 stycken

2016: 30 stycken

2017: 32 stycken

2018:47 stycken

2019: 42 stycken (räknat fram till halva november).

Källa: Patientnämndens förvaltning

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.