Den Norra brodelen är 252 meter lång och väger 1790 ton och har sen den fraktades från Tallin där den konstruerats legat och väntat i Södertälje.
– Det är den största och mest komplexa delen i projektet, och så vitt vi vet är den här järnvägsbron världsunik i och med att den har hela åtta färdigmonterade tågväxlar, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.
Då tågtrafiken nu är avstängd jobbar man dygnet runt för att färdigställa bron så att den blir körklar till det planerade trafikpåsläppet den 17 augusti.
– Som det ser ut nu är vi i fas, vi håller vi tidsplanen, så det är bra, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.
”Sista pusselbiten”
Den norra brodelen kommer att ligga vid Norr Mälarstrand från och med fredag eftermiddag eller kväll. Planen är sen att påbörja insegling till Norrström under söndagen för att därefter sätta järnvägsbron på plats under onsdag och torsdag kommande vecka, så att kablar och signaler kan monteras och kontrolleras innan tågtrafiken kör igång i augusti igen.
– Bron över Norrström är den sista stora pusselbiten i upprustningen av Getingmidjan. De kommer att hålla för svensk järnväg i flera decennier när de är på plats, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.