Järnvägsbron över Norrström i centrala Stockholm har nått sin tekniska livslängd och måste bytas ut, precis som broarna över Söderström och Söder Mälarstrand byttes ut förra året.
– Det är det sista stora brobytet vi gör, säger Kent Sahlman som är projektchef på Trafikverket.
Tågtrafiken kommer stängas av mellan den 22 juni och den 16 augusti och släppas på igen på morgonen den 17 augusti om allt går som planerat.
SL oroliga för ökat resande
Fjärr- och regionaltågsresenärer som kommer söderifrån kommer att behöva byta till pendeltåg i Flemingsberg eller vid Stockholms södra om man ska ta sig till centrala Stockholm.
Detsamma gäller resenärer som kommer från Stockholm eller norr om Stockholm och som ska resa söderut, de får ta pendeln från Stockholm City till Stockholms södra eller Flemingsberg.
Det här innebär att fler resenärer kommer att åka pendeltåg.
– Coronapandemin har ju satt trängselbegreppet i ett nytt ljus och vi är lite oroliga för ökat resande under sommaren. Därför har vi förstärkt pendeltågstrafiken på sträckan Stockholm City–Stockholms södra–Flemingsberg med 33 procent under den mest belastade tiden i sommar, säger Claes Keisu, presskommunikatör på Trafikförvaltningen på Region Stockholm.
Byte av järnvägsbron över Norrström
Bron som ska bytas ut är 240 meter lång och väger 1 700 ton. För att få bort den nuvarande bron kommer den att delas i 13 delar. Den nya bron byggs i Estland och kommer i två delar, som svetsas ihop när de är på plats.
Flera mil el-, signal- och telekablar ska monteras.