Amanda är tretton år och har grav språkstörning. För henne innebär det bland annat att hon har svårt att läsa, skriva, formulera ord och förstå vad som sägs.
– Jag behöver mer bilder och mindre svåra ord, säger hon.
Vill ha mer kunskap
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har nyligen gjort en kartläggning över Stockholms, Uppsalas och Gotlands län. Där svarar alla kommuner att de vill ha mer stöd och information i hur man anpassar utbildningen till elever med grav språkstörning.
– Förfrågningar om specialpedagogiskt stöd när det gäller elever med språkstörning har ökat. Frågorna vi får till ”fråga rådgivare” har ökat och så har vi ett väldigt stort tryck på våra kurser när det gäller språkstörning, säger Ann Jacobson som har varit med och gjort kartläggningen.
70 procent av kommunerna saknar alternativ
Amanda Sandén går i en särskild språkklass på Hemmestaskolan i Värmdö kommun. Där får hon bland annat hjälp av en logoped och får anpassade skoluppgifter i en mindre grupp. Men Amandas situation är ovanlig. Kartläggningen visar att det saknas alternativ till de vanliga, reguljära klasserna i grundskolan i 70 procent av kommunerna.
I Södertälje svarar man att det inte finns några alternativ till vanlig reguljär klass. Det saknas också en översikt på hur många elever som behöver språkhjälp och var i skolsystemet de befinner sig.
Hade det fungera för Amanda att gå i en vanlig klass?
– Nej, det skulle vara nästan omöjligt att ta in information tillsammans med 29 andra elever, säger Amandas mamma Carina Sandén.
Vad är en språkstörning?
Vid språkstörning är elevens språkförmåga påtagligt nedsatt jämfört med andra jämnåriga.
Det är en funktionsnedsättning som ser olika ut för olika barn. Barnet kan ha svårt att förstå vad andra säger, att själv prata så andra förstår eller båda delarna.
Svårigheterna kan variera från lätta till grava.
För grav språkstörning är problemet av sådan omfattning att elevens sociala samspel, skolarbete och vardagsaktiviteter påverkas i hög grad.
Språkstörningen kan kvarstå under skolåren och ända upp i vuxen ålder.
Källa: Specialpedagogiska skolmyndigheten