För Amanda Sandén som har grav spårkstörning har det varit avgörande att få gå i en särskild språkklass för att klara sig i skolan. Men i Södertälje finns det inget sådant alternativ.
– Det finns inte specifikt bara för elever med grav språkstörning. Det är inte helt entydlig bild av hur bra det egentligen är och därför tänker jag att det är viktigt att vi går på de här träffarna som Specialpedagogiska skolmyndigheten annordnar för att få mer kunskap, säger Anna Gannå, verksamhetschef för Södertäljes resurscentrum.
Det saknas också en översikt på hur många elever som har grav språkstörning och var i skolsystemet de befinner sig, borde ni inte ha det?
– Inte på kommunnivå, för vårt uppdrag riktar sig inte till diagnoser. Däremot är det viktigt att man som rektor har koll på vilka elever som inte når skolans mål och det följer vi väldigt noga upp.
Tycker du att ni har tillräcklig kunskap i kommunen om det här?
– Jag tycker att vi har ”good enough” kunskap, vi kan alltid bli bättre.