Den anpassade Waldorfskolan Solberga by erbjuder just nu sina cirka 60 elever en chans att uppleva ljudkonst. Taken är att barnen, som har varierande funktionsnedsättningar, ska få delta i aktiviteter utifrån sina egna förmågor och få lära sig genom upplevelsebaserad pedagogik.
– Vi kom på att det är fascinerande med ljud och att barnen tycker det är intressant med instrument. Vi ville skapa ett projekt som alla kunde vara delaktiga i, förklarar Aina Ferri, dramapedagog och projektledare.
Bygger sina egna instrument
Med ett kulturbidrag i ryggen anlitade Solberga by konstnärerna Julia Adzuki och Patrick Dallard, som jobbar med ljudkonst.
– Vi kommer skapa en ”klangstig”, som ska finnas i anslutning till vår skolgård. Bland annat genom att spänna upp pianosträngar på en död gammal gran, berättar Aina Ferri.
Eleverna kommer också att få skapa och använda sina egna instrument.
Får synas i negativa sammanhang
Enligt Kim Parling, som är skolchef på Solberga by, så får deras elever ofta synas i negativa sammanhang.
– Vi vill istället visa på allt det fina som våra barn och unga får uppleva och organisera en insats utifrån inkluderingsperspektivet.
DETTA ÄR WALDORFPEDAGOGIKEN
Waldorfpedagogiken är ett pedagogiskt alternativ från förskola till gymnasiets avgångsklass. Målet är barnets allsidiga utveckling med uppmärksamhet på det väsentliga i de olika åldersstadierna.
Waldorfförskolor och waldorfskolor är en del av den idéburna skolrörelsen i Sverige.
I förskolan läggs tonvikten på barnets egen utvecklingsmöjlighet i den fria leken.
Källa: waldorf.se