Många Södertäljebor vittnar om att det stora antalet sopdumpningar och bilbränder som äger rum i kommunen påverkar deras vardag mycket negativt.
Nu sjösätter Södertälje kommun en Sverigeunik satsning i syfte att minska problemen.
– Vi har sett en eskalerande trend i Södertälje när det gäller den här problematiken. Vi tror att den här satsningen kommer ett ge en god utdelning, säger Lars Neimert på kommunens parkeringsenhet.
Unik lösning
De fyra heltidsanställda så kallade trafikinspektörerna blir de första i sitt slag i Sverige. De arbetar på parkeringsenheten och samarbetar nära med kommunens säkerhetsavdelning.
Deras jobb går ut på att framförallt under kvällar och helger hålla uppsikt över platser som ofta utsätts för bilbränder och dumpningar av sopor och dokumentera misstänkta aktiviteter.
– De har inte i uppdrag att gripa någon utan de ska observera och kontakta polisen. Om polisen inte hinner fram så dokumenterar och fotograferar inspektörerna det som händer, säger Michael McCarthy som är säkerhetssamordnare på Södertälje kommun.
Men det handlar ju i grunden om att hjälpa till att få fast kriminella – är det för att ni upplever att polisens insatser inte är tillräckliga?
– Nej så vill jag inte lägga fram det, men vi måste vara flera aktörer som försöker hjälpas åt. De är svårinfångade de här problemen, säger parkeringsenhetens Lars Neimert.
Förhoppning om stor samhällsvinst
Satsningen är en del av den övergripande strategin mot sopor som kommunen tagit fram och beräknas kosta tre miljoner per år.
En rimlig prislapp menar initiativtagarna eftersom enbart bortforsling av sopor kostar kommunen och fastighetsbolagen över 20 miljoner om året.
– Men vinsten för samhället och för Södertälje kommuns medborgare hoppas vi ska bli ofantligt mycket större. Att vi får en ökad trygghet i Södertälje, säger Lars Neimert.