Efter olyckan midsommarafton 2016, då en lastbil krockade med motorvägsbron i Södertälje, blev det tydligt att bron behöver breddas.
Krocken, som ledde till att bron fick stängas av i nästan två månader, orsakade milslånga köer och visade hur sårbar E4:an är i höjd med Södertälje.
Nu har planerna på en breddning av bron konkretiserats.
– Regeringen har avsatt en halv miljard kronor för att bredda Södertäljebron. Arbetet kommer preliminärt att genomföras under åren 2023-2026, säger Helena Sundberg, Trafikverket Stockholm.
Bygge under sommarmånaderna
Bron kommer att breddas så att det blir tre körfält i stället för som idag två i varje riktning. Före byggstart, ska Trafikverket utreda hur arbetet kan genomföras så att trafiken påverkas så lite som möjligt.
Bland annat kommer man att undersöka om det går att koncentrera byggarbetet till sommarmånaderna eller till tider på dygnet, då färre bilar kör över bron.
– Vi börjar arbeta med analysen vid årsskiftet och målet är att en slutsats ska finnas klar under våren. Då kan vi också mer i detalj beräkna hur stora trafikbegränsningar det blir, säger Helena Sundberg.
Kommunledningen vill ha ytterligare en bro
Kommunledningen i Södertälje välkomnar planerna på att motorvägsbron ska breddas, men säger blankt nej till att bron stängs av under byggtiden.
– Det skulle bli katastrof både för näringslivet och för de som bor i Södertälje. Vid olyckan 2016 kunde körsträckor på fem minuter ta en timme, så något liknande får helt enkelt inte ske igen, säger Boel Godner.
Södertälje kommun kräver nu att det byggs ytterligare en bro över kanalen som ansluter till E20, plus en tunnel under vattnet.
– Bron måste stå klar innan breddningen av motorvägsbron börjar, säger Boel Godner.
Men varför ska staten satsa så mycket pengar på Södertälje?
– Det är viktigt att det går bra för AstraZeneca och Scania som är två av Sveriges största exportindustrier. De drar in så mycket pengar till exportnettot att det täcker hela landets försvarskostnad vissa år.