Det har gått lite mer än ett år sedan en lastbil körde in i räcket på motorvägsbron i Södertälje på midsommaraftonens morgon. Bron fick stängas av i två månader och företag, blåljuspersonal och pendlare drabbades.
Enligt KTH-beräkningar kostade broolyckan samhället, lågt räknat, runt 60 miljoner kronor.
– Men mitt i allt elände så var det bra att det blev tydligt att man behövde se över beredskapen och samordningen, säger Bengt Olsson på Trafikverket.
Trafikverket blir krissamordnare
Efter sommaren höll Trafikverket en dragning för regeringen där de tryckte på behovet av att se över vilken instans som egentligen har ansvaret när en mer omfattande trafikincident, som broolyckan i Södertälje, inträffar.
Ett arbete inleddes också med att identifiera känsliga punkter i trafiknätet där olyckor får långtgående konsekvenser.
I veckan beslutade regeringen att ge Trafikverket ett utvidgat ansvar vid kriser.
– Uppdraget till Trafikverket är en förutsättning för att vi ska kunna åstadkomma en bättre beredskap inom transportområdet och i hela vårt samhälle, säger infrastrukturministern Anna Johansson i ett pressmeddelande.
”Nu ska vi inte stå tillbaka och vänta”
Den nya instruktionen som Trafikverket fått börjar gälla den 1 augusti i år och innebär att det blir Trafikverket som ansvarar för att samordna och leda vid kriser på transportområdet.
Hur kommer det att fungera om en liknande olycka som den i Södertälje inträffar i framtiden?
– Nu får vi bättre förutsättningar. Vi kommer att kunna driva på och inte stå tillbaka och vänta på att någon annan ska ta det övergripande ansvaret, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.