Hovrättslagmannen Björn Hansson, som lett utredningen som nu är på remiss, är inte förvånad över hur problematiken med målvaktsbilar flyttats från allmänna marker till kvartersmarker.
– Det här scenariot fanns med i beräkningen redan när första lagen togs fram, det var ingen världshemlighet att risken fanns, men man ville avvakta och se utvecklingen, säger Björn Hansson till SVT Nyheter Södertälje.
Olika regler – samma gata
En meters skillnad kan avgöra om polis eller kommun kan bärga bort målvaktsbilar med lagens kraft eller inte.
– Det här är inte acceptabelt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
I klippet ovan får ministern se hur detta kan utnyttjas på en gata i Södertälje.
Bilmålvakt
Begreppet bilmålvakt används om personer som av någon anledning går med på att registreras som ägare till ett fordon i stället för fordonets verklige ägare. Genom att använda en bilmålvakt slipper fordonets verklige ägare betalningsansvar för fordonsrelaterade skatter och avgifter eftersom den registrerade ägaren (dvs. bilmålvakten) är betalningsskyldig. Bilmålvakten betalar dock aldrig varken skatter eller avgifter och staten går därmed miste om stora intäkter.
Källa: Transportstyrelsen