Sedan pandemin slog till mot Scania har det bland annat handlat om omfattande permitteringar, nedskärningar och nu senast om bristen på halvledarkomponenter. Dessutom skakades företaget i början av året av mutskandalen i Indien och en dom i spioneri – och har hunnit med att byta vd.
– Det är sådant vi aldrig varit med om, och det är saker som sätter en organisation på prov såklart. Ur varje kris så lär man sig något, säger Christian Levin.
Inget dåligt samvete
Under coronakrisen beviljades Scania stora permitteringsstöd, och tillsammans med Volvo fick de mest stöd i hela landet. Något som Christian Levin kommenterar i intervjun med SVT.
– Alternativet då hade varit att göra sig av med medarbetare. Jag tycker inte att vi ska ha dåligt samvete på något vis, säger han i videon ovan.
Kort från delårsrapporten
För tredje kvartalet blev orderingången fyra procent sämre än samma period 2020. Omsättningen ökade med åtta procent till drygt 32,8 miljarder kronor medan bolaget noterar en 30-procentig ökning gällande vinsten före skatt (2,9 miljarder kronor).
”Leveranser av nya fordon har haltat men serviceaffären har fortsatt gått starkt. Data från våra uppkopplade fordon visar att när nya fordon dröjer, nyttjas flottornas äldre fordon mer flitigt vilket bidrar positivt till serviceaffären”, skriver bolaget.
Källa: TT