– Det behövs djärva politiska beslut, säger Jennie Cato, PR-chef Scania.
Scania säljer färre ellastbilar än förväntat. Flera utmaningar återstår för ellastbilar, bland annat utbyggnad av laddstationer längs vägnätet i Europa och att det fortfarande är dyrare att välja eldriven lastbil jämfört med dieseldriven.
Redan nu har EU-parlamentet fattat beslut om ett nytt regelverk som ska styra utbyggnaden av laddinfrastruktur och andra alternativa bränslen inom Europa. Från och med 2025 måste exempelvis alla EU:s medlemsstater ge tillgång till en snabbladdare var 60:e kilometer längs det transeuropeiska transportnätet.
Dyr teknik – men priset på ellastbilar kan sjunka
Scania hoppas dock på att den gröna omställningen ska gå snabbare. Därför blir besluten som tas på EU-nivå avgörande för Scanias framtid. Det som Scania faktiskt kan påverka är priset på ellastbilar.
– Det är ju så att ny teknik kostar mer än beprövad teknik. Vi gör det vi kan när det kommer till priser. Men när vi kommer upp i stora volymer så kommer priserna att sjunka, säger hon.
Scania menar också att politiker på nationell nivå i Sverige behöver fatta beslut som snabbar på omställningen.