Uppdelningen av barnen baserades på antroposofins idé om de fyra temperamenten, och tanken var att lärarna skulle använda sig av det i sin pedagogik.
Men före detta elever på skolan berättar nu att de upplevde att de olika personlighetstyperna värderades olika, och att kategoriserandet fick dem att må dåligt.
– Det blev något som vi pratade om utanför skolan. Jag minns hur jobbigt det var när någon påpekade, det blev som en pik, att jag var flegmatiker, säger Linda, som var elev på skolan 1989–1996.
”Ingen skam”
Helena Wätte, lärare, beskriver de fyra temperamenten som ett bra verktyg i undervisningen.
– Om man kan vända sig till temperamenten på rätt sätt, ta hänsyn till dem, så är det ett väldigt bra hjälpmedel eller vad man ska kalla det, säger hon.
Pär Ahlbom, grundare och före detta lärare på skolan, säger att alla temperament är lika bra.
– Temperamenten kan man ha, det är ingen skam att vara koleriker eller melankoliker, säger han.
Vill du veta mer om Solvikskolan? Se hela Dokument inifrån – De utvalda barnen på SVT Play eller i SVT1 torsdag 13 maj klockan 20:00.