Det har funnits över 3 000 tågstationer i landet. Nu är siffran nere på 1 500. I många fall är det gamla stationer som har rivits då det inte funnits någon som velat ta hand om dem.
– Det är klart att det bekymrar, säger Robert Herpai på Järnvägsmuseet i Gävle och fortsätter.
– När de gamla stationerna slutade användas var det svårt att sälja dem som privatbostad, då man inte fick bo för nära spåret utan att vissa åtgärder behövde utföras först. Det är en av flera anledningar till varför så många gamla stationshus har rivits.
De äldsta stationerna blev för små
En annan anledning är att många av de äldsta stationer som byggdes på artonhundratalet snabbt blev för små eller omoderna, menar Robert Herpai i Gävle.
– Förenklat kan man säga, att i början på 1900-talet byggdes istället nya stationer som var förberedda för att byggas ut i takt med att samhällen växte.
Det finns dock några riktigt gamla stationshus kvar. Robert Herpai lyfter bland andra det i Göteborg (1858), Lund (1858) och Hudiksvall (1888). De är dock alla i sten.
Skulle ha rivits
Lilla Mölnbo stationshus utanför Södertälje är i trä och byggdes i en stil som kallas ”Gnestamodellen”. Det var en vanlig modell som idag nästan är försvunnen. Antingen har stationer rivits eller byggts om.
– Jag fick köpa det för 70 000 kronor för tio år sedan, med villkoret att jag inte fick använda det till bostadshus. Hade jag inte gjort det skulle det ha rivits, säger Terry Wheeldon, som till vardags arbetar med byggnadsvård runt Södertälje och Gnesta.
Se Terrys livsverk i klippet – och skadan branden orsakade.