De vill göra museum av kalklinbanan

Uppdaterad
Publicerad

I tolv år har föreningen Kalklinbanans vänner försökt att rädda kalklinbanan genom Sörmland och Västmanland.

Nu måste något hända tycker medlemmarna och siktar på ett museum.

– Miljonprogrammet i Stockholm är byggt med cement härifrån, säger Anders Ellner, fd verkmästare.

Kalklinbanan

Den byggdes alldeles i början på 40-talet för att transportera kalk från Forsby i Sörmland till Köping i Västmanland. Med en längd av 42 kilometer så var kalklinbanan Europas längsta linbana när den byggdes. I många år var den också världens längsta.

1997 var det sluttransporterat.

Att bevara en fungerande bana har varit målet för föreningen Kalklinbanans vänner, men det har visat sig svårt. Föreningen hoppas att en liten bit kan vara kvar i närheten av servicestationen i Malmberga.

– Vi vill komma igång. Det är det som är viktigt, säger Klaus-Jürgen Schmidt, ordförande för Kalklinbanans vänner.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kalklinbanan

Mer i ämnet