När stora turneringar som till exempel svenska Dreamhack har fått ställas in under pandemin har många spelare fått ställa om. Istället för att samlas i stora grupper och spela gemensamt spelar många hemifrån.
– Spelandet blir ett extra rum i hemmet, men det är också en länk till vänner och bekanta, säger Viktor Widblom.
Förra året slog världens största spelplattform Steam ett nytt rekord. I mars var över 20 miljoner aktiva användare online världen över. Även på livestreamingtjänsten Twitch har nya rekord nåtts – bara under januari i år har över 6,5 miljoner tittare registrerats. Under första halvan av förra året ökade antalet licenserade spelare med fem procent hos E-sportförbundet SESF. I dagsläget har förbundet nästan 4 500 medlemmar.
Nekat coronastöd
Ett problem som blivit extra tydligt under pandemin är att e-sporten varken tillhör idrotten eller kulturen. Nyligen nekades svenska e-sportarrangören Dreamhack krisstöd för uteblivna publikintäkter.
”Återigen drabbas gamingkulturen och e-sporten av att varken ha status som idrott eller kultur. Känns som normalläge de senaste 20 åren”, skrev Dreamhacks strategichef Tomas Lyckedal på Twitter.
Vill bli en del av idrotten
E-sportförbundet SESF har ansökt till Riksidrottsförbundet för att man vill att e-sporten ska räknas som en idrott. I grannlandet Finland och 24 länder till är e-sport en officiell idrottsgren.
– Det skulle betyda att allas fritid respekteras lika högt precis som i vilken annan idrott som helst, säger Widblom.