Hör specialpedagogen Magnus Neiström om hur distansundervisningen har påverkat eleverna på S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna. Foto: SVT

Ökat behov av stöd för gymnasieelever i Eskilstuna: ”Minst dubbelt så mycket”

Uppdaterad
Publicerad

Sedan gymnasieskolornas distansundervisning startade är det fler elever som behöver hjälp och stöttning än tidigare. Det är vad elevhälsan på S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna upplever.

– Om man tänker på allt som har med stödbehov att göra är det säkert minst dubbelt så mycket, säger Magnus Neiström, specialpedagog.

Under distansundervisningen vill ofta läraren att eleverna har sina kameror på under hela lektionen. De följer också upp att uppgifter och läxor blir gjorda.

– Gör de inte det och det blir ett återkommande mönster så lyfts det till elevhälsan så då tar vi kontakt med de eleverna och många har svårt att fokusera på sina studier fullt ut när man inte får det sociala samspelet med sina klasskompisar, säger Magnus Neiström.

Coronaviruset i Sörmland

Avgångseleverna som tar studenten i sommar har i stort sett haft distansundervisning i tre terminer och det märks en frustration hos dem, menar Magnus Neiström.

– Samtidigt är jag orolig för kunskapsutvecklingen. Jag tror inte de når samma kunskapsresultat som de hade gjort om det hade varit undervisning i skolan, säger han.

I videoklippet hör du Magnus Neiström om hur distansundervisningen har påverkat eleverna på S:t Eskils gymnasium

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Sörmland

Mer i ämnet