I den internationella undersökningen PISA 2018, som mäter 15-åringars kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap, presterade elever i Sverige över OECD-genomsnittet. Den negativa trenden vände 2015 och den senaste rapporten visar nu alltså på en ytterligare förbättring av resultaten.
Kompensatoriskt uppdrag särskilt viktigt vid läsning
Samtidigt pekar rapporten på flera problemområden. Den svenska skolan är mindre likvärdig än i övriga Norden och skolor som finns i socioekonomiskt svaga områden kompenseras inte tillräckligt resursmässigt. Undersökningen visar också att elevernas samlande läsande minskat.
Birgitta Norberg Brorsson, docent i svenska på MDH, säger att det är alla lärares ansvar att se till att eleverna har en god läsförståelse i samtliga ämnen. Skolan har även ett kompensatoriskt uppdrag som blir särskilt viktigt om läsning inte förekommer i hemmet.
– Det är viktigt att försöka skapa intresse kring läsning. När man läser till exempel skönlitteratur i skolan ska man samtala kring den och den behöver anknyta till det som eleverna är intresserade av, säger hon.