Ingen ljusning för pendlare i Mälardalen – kan bli färre avgångar hela 2023

Uppdaterad
Publicerad

MTR har sedan den senaste tiden minskat antalet avgångar för Mälartågen – detta till följd av den stora bristen på tågpersonal. Och just nu vet inte vd Frida Ukmar när man kan gå upp i full trafik igen.

– Jag vill kunna vara redo att till 2024 leverera den trafik vi lovat både Mälardalstrafik och resenärerna, säger hon. 

I tågtidtabellen för hösten ströks 44 avgångar per dag för att minska just inställda avgångar. Tågbolagets problem beror på många olika faktorer, framförallt en stor brist på personal.

”Kan inte trolla”

– Det finns en brist i Sverige på lokförare. Jag kan inte trolla, vi försöker hitta alla vi kan. Jag vill helst inte bråka om de lokförare som finns med våra konkurrenter utan vill att det ska finnas tillräckligt många lokförare för att köra all tågtrafik, säger Frida Ukmar.

MTR har haft en tuff start. Enligt Frida Ukmar räknade företaget med att få fler lokförare från SJ när man tog över som operatör för Mälartåg. Hon nämner även pandemin som en av orsakerna till tågstrulet. De har också krävt att personal ska jobba övertid vilket har lett till att många har sagt upp sig, enligt henne. Nu satsar MTR på en egen intern lokförarutbildning, utöver den rekrytering som redan görs. Enligt Frida Ukmar gör det att folk kan förvänta sig förändringar löpande.

Vill vara redo 2024

Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth flaggade för Eskilstuna-Kuriren i helgen att situationen med nedskuret antal avgångar kan bestå under hela 2023. Frida Ukmar menar att inget är klart ännu och att diskussioner om ny tågtidtabell i Mälardalstrafiken förs just nu.

UPPDATERING: Sedan artikeln publicerats har Frida Ukmar lämnat posten som vd.

I klippet hör du Frida Ukmar om MTR:s prognos framöver och hur hon ser på deras tågtrafik i dagsläget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.