I tågtidtabellen för hösten ströks 44 avgångar per dag för att minska just inställda avgångar. Tågbolagets problem beror på många olika faktorer, framförallt en stor brist på personal.
”Kan inte trolla”
– Det finns en brist i Sverige på lokförare. Jag kan inte trolla, vi försöker hitta alla vi kan. Jag vill helst inte bråka om de lokförare som finns med våra konkurrenter utan vill att det ska finnas tillräckligt många lokförare för att köra all tågtrafik, säger Frida Ukmar.
MTR har haft en tuff start. Enligt Frida Ukmar räknade företaget med att få fler lokförare från SJ när man tog över som operatör för Mälartåg. Hon nämner även pandemin som en av orsakerna till tågstrulet. De har också krävt att personal ska jobba övertid vilket har lett till att många har sagt upp sig, enligt henne. Nu satsar MTR på en egen intern lokförarutbildning, utöver den rekrytering som redan görs. Enligt Frida Ukmar gör det att folk kan förvänta sig förändringar löpande.
Vill vara redo 2024
Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth flaggade för Eskilstuna-Kuriren i helgen att situationen med nedskuret antal avgångar kan bestå under hela 2023. Frida Ukmar menar att inget är klart ännu och att diskussioner om ny tågtidtabell i Mälardalstrafiken förs just nu.
UPPDATERING: Sedan artikeln publicerats har Frida Ukmar lämnat posten som vd.
I klippet hör du Frida Ukmar om MTR:s prognos framöver och hur hon ser på deras tågtrafik i dagsläget.