Trosa kommun blandas in i bygget av den så kallade Ostlänken. Foto: SVT

Glädjebesked för Trosa kommun

Uppdaterad
Publicerad

Under måndagen startar förhandlingarna kring vilka kommuner som ska få ta del av den höghastighetsjärnväg som ska byggas genom Sverige. För Vagnhärad och Trosa kommun blev det glada nyheter.

Sedan tidigare är det klart att Nyköping och Skavsta flygplats får ett stopp längs banan. Nu visar det sig att även Trosa kommun blandas in i bygget av den så kallade Ostlänken, en helt ny järnvägssträcka mellan Stockholm och Linköping.

En av dagens stora vinnare var lättad efter beskedet att Vagnhärad blir en av de kommuner som får tågstopp.  

Höghastighetsbanan

– Vi har många pendlare och är en växande kommun, våra argument har hållit hela vägen, säger Daniel Portnoff, kommunalråd i Trosa. 

– Man åkte hit med fjärilar i magen men nu är jag lättad, säger Daniel Portnoff. 

Tror du det blir verklighet av planerna? 

– Jag känner att den del vi har av det här projektet kommer att byggas, det är jag övertygad om, Daniel Portnoff.

Förhandlingar väntar

Nu ska parterna, kommunerna och staten, sätta sig ner i förhandlingar. Kommunerna fick  under eftermiddagen ett bud som ska tas med hem och övervägas. Budet innehåller bland annat en summa pengar som kommunerna ska bidra med i bygget av järnvägen. Där finns också ett krav på bostadsbyggande i kommunerna.

– Budet  innebär för Nyköpings del  att vi ska förskottera 54 miljoner kronor till projektet. Pengarna får vi tillbaka år 2035 mot att vi bygger ett visst antal bostäder, säger  Urban Granström (S), kommunalråd i Nyköping.

”Behöver förtydligas”

– Men det är inte definierat hur många bostäder som ska byggas, så det går inte att se om det här är realistiskt. Underlaget behöver förtydligas, säger Uran Granström.

– Nu har vi en månad på oss att komma med synpunkter, sedan börjar skarpa förhandlingar.

Enligt det bud som lagts fram idag ska Trosa förskottera 11 miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Höghastighetsbanan

Mer i ämnet