Johannes Gustavsson från Medieakademin

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör hur Johannes Gustavsson från Medieakademin berättar hur de arbetar med att kartlägga kända influencers. Foto: SVT

Influencers i Sverige med utländsk publik missas i maktrankningen

Publicerad

”Azoo” i Eskilstuna är en influencer med miljonpublik i hemlandet Libyen. Hur många som honom – alltså som är bosatta i Sverige och samtidigt har stora konton för en utländsk publik – verkar ingen ha koll på.

Varje år sammanställer Medieakademin svenska makthavare på nätet i sin årliga maktbarometer. Men bara de makthavare som pratar svenska.

Exakt hur många influencers det handlar om är inte helt enkelt att ta reda på.

– Vi vill ha bättre koll på det, säger Johannes Gustavsson, influencerexpert och medlem i Medieakademin.

Att kartlägga influencers och makthavare på internet som är stora utomlands är svårt, menar Medieakademin själva.

– Det vi vet är hur sociala mediers algoritmer fungerar, alltså det som fördelar innehållet. Det verkar inte spela någon större roll var personen bor, ytan ytterst vilket språk personen pratar, säger Johannes Gustavsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.