Det var på eftermiddagen tisdagen den 26 september som ett passagerartåg körde på en pansarterrängbil under militärövningen Aurora 17.
Bygger på kriterier
Det är fortfarande oklart exakt vad som ligger bakom händelsen. Under torsdagen beslutade SHK, Statens haverikommission, att inte utreda olyckan vidare efter den förstudie som gjorts.
– Vi har vissa kriterier för om vi ska utreda en olycka och de uppfylldes inte här. Den är inte tillräckligt allvarlig för att utreda, säger Helene Arango Magnusson, utredningsordförande vid SHK.
Kriterierna bygger bland annat på eventuella säkerhetsbrister och hur mycket pengar de inblandade fordonen och utrustningen är värda.
Speciell signal väckte frågor
Vissa omständigheter på platsen gjorde att man övervägde att utreda olyckan ändå.
Det eftersom övergången var utrustad med en så kallad ägovägssignal, alltså en mindre avancerad varningsfunktion för de som bor vid en övergång som den vid olycksplatsen.
I ärendebedömningen, som SVT Nyheter Sörmland tagit del av, konstateras det att signalen fungerade korrekt vid olyckstillfället – men också att den ”intuitivt skulle kunna leda till misstag för den som inte är väl införstådd med signalen och tillhörande informationstext.”.
– Vi hade funderingar på om den är optimalt utformad, men eftersom det har meddelats från Trafikverket att den ändå ska tas bort så släppte vi det, säger Helene Arango Magnusson.
Utreds ändå
Olyckan kommer ändå att utredas vidare av Försvarsmakten, Trafikverket och polisen.
Ägovägssignal
– Enkel varningssignal bestående av en stolpe med en lampa. När lampan är tänd så är det fritt fram att passera – men när lampan är släckt så betyder det att ett tåg är på väg.
– En skylt med texten: ”Passera ej spåret när lampan är släckt”, finns uppsatt på stolpen.
– Enligt Trafikverket är den här typen av varningssignal på väg att fasas ut.