Magnus Persson, projektledare Trafikverket, står under E4:ans två broar i Nyköping.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
E4:ans två broar över järnvägsspåren i Nyköping ska bytas ut. Hör Trafikverkets projektledare Magnus Persson berätta om utformningen av de nya broarna. Foto: Mattias Gunnarsson/SVT

Jätteprojekt då broar på E4:an i Nyköping ska bytas – klarar inte tyngsta lastbilarna

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket har nu tagit de första stegen mot att ersätta E4:ans två broar över järnvägen i Nyköping. Broarna måste bytas ut för att klara tyngre lastbilar. För Trafikverket innebär brobytet en rejäl utmaning.

Sedan 1960-talet har broarna vid Blommenhof förbundit delar av E4:an som passerar genom Nyköping. Men med tiden har trafiken förändrats och en modern bro måste klara tyngre lastbilar än vad broarna gör idag.

– Lastbilarna kan komma med mer last per lastbil så att det går färre lastbilar på vägarna. Det är tanken, säger Magnus Persson, projektledare på Trafikverket.

Lång process

Enligt en rapport från Trafikverket fanns det 2021 cirka 800 broar i landet som behöver förstärkas för att klara den ökade belastningen.

Att få de nya broarna i Nyköping på plats är en lång process. Bygget väntas starta under 2028 och vara klart fyra år senare. Kostnaden väntas uppgå till mellan 600 och 800 miljoner kronor.

Trafikverket har tagit de första stegen på vägen men än återstår mycket arbete. För tillfället tar Trafikverket fram planer av olika slag, bland annat en så kallad miljökonsekvensbeskrivning. Till våren ska det hållas ett samråd där allmänheten kan komma med synpunkter.

Begränsad framkomlighet

Enligt Magnus Persson kommer arbetet att ske i olika etapper. I ett första skede rivs en av broarna och trafiken leds om till den kvarvarande. När den första bron är klar leds trafiken över till den nybyggda. Slutligen rivs den andra bron och ersätts med en ny.

Trots begränsad framkomlighet under byggtiden räknar Trafikverket med att trafiksituationen ska vara acceptabel.

– Planen är att det inte ska bli långa köer, säger han.

Flera stora projekt

I samma område där E4:ans Blommenhofbroar finns väntar andra stora infrastrukturprojekt. Banområdet ska byggas om i samband med Ostlänken och kommunen ska bygga en bro parallellt med motorvägsbron.

– Det är många andra projekt som måste bli klara innan vi kan gå igång. Vi är väldigt beroende av de flyter på innan vi kan gå ingång, säger Persson.

Bärighetsklasser på svenska vägar

BK1: Är den nuvarande klassningen av motorvägsbroarna i Nyköping. Tillåter en maximal bruttovikt, alltså fordonets totala vikt inklusive last och bränsle, på 64 ton. Detta är den vanligaste klassen på det allmänna vägnätet i Sverige.

BK2: Tillåter en maximal bruttovikt på 51,4 ton.

BK3: Tillåter en maximal bruttovikt på 37,5 ton.

BK4: När broarna i Nyköping är bytta så ska de klara denna klass. Är en ny bärighetsklassning som tillåter en maximal bruttovikt på 74 ton. Den kräver att fordonet är anpassat för den högre bruttovikten. Ett arbete pågår för att en majoritet av de viktigaste statliga vägarna för tunga transporter ska ha denna klassning.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.