Sedan MTR tog över driften av Mälartågen i december 2021 har sena och inställda tåg samt reducerade tidtabeller hört till det normala. Nu krävs en förändring eftersom att trafiksituationen inte lever upp till en tillfredsställande nivå – trots åtgärder, enligt Mälardalstrafik.
Förändringen innebär att avtalet med den nuvarande leverantören MTR nu rivs. Att samarbetet avslutas i förtid uppges vara ett gemensamt beslut.
Manar till tålamod
Ny operatör blir i stället tågbolaget Transdev. Ett nödavtal för Mälartågs samtliga fem regionala linjer är påskrivet. Avtalet sträcker sig över två år med start den 16 juni.
– Successivt kommer också resenärerna att märka hur regionaltågstrafiken med detta avtal blir mer pålitlig och bättre svarar upp mot deras höga förväntningar på Mälartåg. Det kommer dock inte att ske över en natt varför vi nu måste ha tålamod, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Mälardalstrafik.
Erbjuds anställning
Transdev kör i dag bland annat Öresundstågen, Roslagsbanan i Stockholm och Snälltåget.
Alla anställda på MTR som arbetar med Mälartågen erbjuds att följa med till Transdev.
Mälardalstrafik, som står bakom Mälartågen, ägs av de sex regionerna Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland.