Det har de senaste åren varit stora problem med Mälartågen och tidigare i år kom Mälardalstrafik – som ägs gemensamt av flera regioner – överens med MTR om att bryta avtalet i förtid. Istället ingicks ett tvåårigt nödavtal med franska transportjätten Transdev.
Det har bara haft fyra månader på sig att förbereda övergången som innebär att det nu blir deras uppgift att sköta tågtrafiken på sträckorna.
– Vi tar över verksamheten som den är och ser övertaganden som ett startskott för den fortsatta utvecklingen av verksamheten. Det jag är extra glad för är att vi får med de 700 medarbetarna, säger Sheron Fernando, affärschef på Transdev Mälartåg.
MTR underleverantör
Verkstaden kommer att ligga kvar på MTR tech som närmsta halvåret agerar underleverantör åt Transdev, innan de tar över även den delen av verksamheten.
Kommer övertagandet att leda till någon förbättring om verkstaden, personalen och cheferna är de samma som innan?
– Det blir en annan ledning och ett annat bolag som styr verksamheten. Men medarbetarna vi får ta över blir otroligt viktiga. Det är där väldigt mycket av kunskapen finns. Och den behövs för att vi ska kunna uppnå den förbättring som våra resenärer förtjänar, säger Sheron Fernando.
Facket: Hoppas på stabilt schema
Seko organiserar lokförarna och Anna Bergström som är ordföranade i fackklubben är försiktigt positiv till sin nya arbetsgivare.
– De har lyssnat när vi har sagt att vissa saker inte kommer fungera. De har mött oss och lyssnat. Och vi har kommit överens, som man gör i förhandlingar.
Schemat har varit en het fråga under MTR-tiden.
– För resenärernas skull hoppas jag att det blir ett stabilt schema, så att man inte behöver ställa in tåg på grund av personalbrist. Men kommunikationen har varit bra hittills, och det uppskattas.