En reporter står vid vägkanten i en bostadsområde. I bakgrunden syns träd med höstfärger och ett bostadshus. En bil passerar på gatan. En skylt med texten ”Vagnhärad” är synlig i bildens vänstra del. Reportern håller en mikrofon med en logotyp från SVT.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se platsen i centrala Trosa där trafiken anhopar sig under rusningstid. Foto: Robin Hult/SVT

Nya planen som ska lösa trafiktrubbel i Trosa

Publicerad

En ny plan och en avsiktsförklaring ska bli vägen fram till en lösning på de mångåriga trafikproblemen i centrala Trosa. De som vill se en snabb lösning kan dock få vänta ytterligare några år.

Det är Trosaån och de relativt små broarna med tillhörande smala passager som gör trafiksituationen besvärligt under vissa tider på dygnet.

Tanken på att avlasta trafiksituationen från motorvägen i väster har funnits i över tio år och kallades först ”Förbifart Trosa”.

Skrotade planer på E4-avfart

Men planerna på en infart från E4 fick skrotas på grund av skenande kostnadsberäkningar och sedan 2021 är det en ny inriktning som gäller. Det handlar om att bygga om broar och delar av genomfartslederna i Trosa för att skapa ett smidigare trafikflöde.

Sedan dess har olika lösningar diskuterats mellan Trosa kommun, Trafikverket och Region Sörmland. De är mellan de tre parterna som det nu har slutits en avsiktsförklaring.

– Den är viktig för att tydliggöra ansvar och kostnadsfördelning, säger Mats Gustafsson, samhällsbyggnadschef i Trosa kommun.

Planerna har funnits i flera år – varför tar det sådan tid?

– Det är en kombination av saker. Men en del är att det funnits delar Trafikverket och vi haft lite olika synpunkter kring. Framförallt vad man ska välja att prioritera, säger Mats Gustafsson.

I videon: Se en av de trafiktätaste platserna och mer om planerna på en lösning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.