Den cirka två kilometer långa förbifarten mellan Västerljungsvägen och Ådavägen har varit en minst sagt omdebatterad fråga. Men på onsdagens fullmäktigemöte beslutades det att kommunen ska skriva på avtalet med Trafikverket.
Därmed kommer Trosa kommun att stå för cirka 83 miljoner kronor av den totala projektkostnaden på 155 miljoner. Kommunen ska också bekosta gång- och cykelbanan som ska gå vid vägen.
– De som kommer att bygga hus och etablera verksamheter här kommer att få betala den här vägen genom exploateringskostnader när de väl bygger, säger kommunalråd Daniel Portnoff (M).
Trafiksäkerheten ska öka
Tanken med den nya förbifarten är bland annat att skapa attraktiva boendemiljöer och öka trafiksäkerheten i området. Vägen vid Smäckbron i centrala Trosa är ett av kommunens mest trafikerade gatuavsnitt och här uppstår ofta problem när tyngre trafik möts.
Processen med Trafikverket rullar nu vidare och man hoppas på att bygget ska komma igång under 2020.
Men det finns en del kritiska röster mot projektet.
”Skeptiska och ifrågasättande”
– Miljöpartiet har hela tiden varit ganska skeptiska och ifrågasättande till att bygga en så här dyr väg och anser att det är onödigt. Den här vägen kommer inte att lösa några trafikhinder, utan man bör i stället lägga energi på att bygga ut och förbättra de genomfarter som finns, säger Maria Arman, gruppledare för Miljöpartiet i Trosa.
Hon tror inte att trafiken kommer att minska inne i centrum och menar även att en exploatering i utkanten av kommunen är för kostsam.
– Vi föreslår att man i stället utvecklar området mellan Vagnhärad och Trosa. Där kommer Ostlänken att gå och där finns det redan bra kommunikationer.