– Man säger en sak och gör en annan. Det är en utopi att man inte skulle påverka de värden som finns i rekreationsområdet, säger Karl-Axel Rejmer, ordförande i Naturskyddsförening Sörmland.
Syftet med vägen är att avlasta trafiken i de centrala delarna när bostäder ska byggas väster om Trosa.
– På så sätt kan vi äntligen expandera västerut, säger Tomas Landskog (M), samhällsbyggnadsnämndens ordförande.
Ett av grönområdena som finns precis utanför tätorten är Hunga Strövområde. Ett område som kommunen beskirver som en naturpärla väl värd att bevara.
Bakgrund
Tidigare kallades projektet för ”Förbifart Trosa”, nu för ”Infart västra Trosa”. Enligt Trafikverkets beräkningar kommer bygget kosta mellan 70 och 110 miljoner kronor och kommunen ska stå för 60 procent av kostnaden. Bygget förväntas dra igång år 2020 och just nu ligger ärendet ute på samråd.