SVT Nyheter Sörmland har tidigare berättat om den nya infarten till Trosa, som man hoppas ska minska trafiken genom stadskärnan.
Minst 130 miljoner kronor
Och nu har alltså Alliansen och Socialdemokraterna kommit överens om hur den ska dras. Politikerna förordar ett alternativ med bergskärning och gång- och cykelväg. Det hela väntas kosta mellan 130 och 150 miljoner kronor, varav Trosa kommun står för 60 procent och Trafikverket för resterande 40 procent.
Planen är också att infarten ska innebära nya husbyggen i västra Trosa, och för att finansiera vägen har kommunen tecknat så kallade exploateringsavtal, vilket innebär att kommunen får in pengar för varje hus eller tomt som säljs.
– Kåkarna blir 125.000 kronor dyrare helt enkelt, säger Ann-sofie Soleby Eriksson (S), oppositionsråd i Trosa.
”Utan att det belastar skattebetalarna”
Hade man inte tagit ut avgifterna hade kommunen behövt höja skatten för att ha råd med infarten.
– Med den finansieringsmodell som vi nu valt kommer vi att kunna hantera kommunens kostnader för projektet utan att det belastar skattebetalarna, säger Daniel Portnoff (M), kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.
Förhoppningen är att vägbygget ska börja under 2018.