Kunden beställde jackan för 1000 kronor förra sommaren, men skickade tillbaka den då den var för stor.
När jackan kom tillbaka luktade den enligt handlaren kraftigt, och den kunde inte säljas vidare på grund av allergirisk. Trots två månaders vädring försvann inte parfymdoften helt, enligt butiken.
Nekades pengarna tillbaka
Företaget krävde Nyköpingsbon på 80 procent av priset för att godkänna returen. Alternativt skulle hon få tillbaka jackan och betala fullt pris.
Kunden vände sig då till Allmänna reklamationsnämnden, som nu ger henne rätt.
Eftersom köpet skedde via internet ger distansavtalslagen kunden rätt att ångra ett köp inom 14 dagar även om varan har skadats eller till och med förstörts, enligt nämnden.
Anses inte ha bevisat
Företaget kan dock ha rätt till avdrag för det minskade värdet på produkten. Men i fallet med jackan anser nämnden att nätbutiken inte har kunnat bevisa att jackan returnerades med kraftig parfymdoft, och därför har de inte rätt att begära något avdrag.
Nämnden beslut är en rekommendation och kan inte överklagas.