Kolmården satsar på att bygga en berg- och dalbana för 110 miljoner kronor som ska stå klar sommaren 2016. Jämfört med det är Parken Zoo:s satsningar mer blygsamma.
Liksom förra året blir det bland annat en dinosaurieutställning, fast nu med nya modeller.
60.000 färre besökare
– Vi har inte de resurser som Kolmården lägger ner. Vi måste utgå från de förutsättningar vi har. Det här är en liten park för de minsta barnen. Vi tror ändå att vi nischat in oss på rätt målgrupp med barnfamiljer, säger Irja Bäckström, vd för Parken Zoo.
Förra året hade djurparken 196.000 besökare. Det var drygt 60.000 färre än året innan.
TV4:s avslöjanden om missförhållanden i djurparken och en varm sommar ansågs vara några av förklaringarna.
Färre sommarjobbare
Ni ska redovisa nollresultat nästa år. Kommer ni att göra det?
– Det får vi verkligen hoppas, med de här olika satsningarna vi gör. Vi har också väldigt mycket fokus på kostnadskontroll och att vara mycket effektivare, säger Irja Bäckström.
Det ekonomiska läget har lett till att antalet sommarjobbare i år är 250 mot 300 förra året.