En skallig man i skjorta och kavaj. EN karta över möjlig dragning av en framtida Ostlänk.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du Nyköpings kommunalråd Urban Granström om varför han tror att Regeringens ekonomiska nödbroms för nya Ostlänken kan vara bra. Foto: SVT

Kommunalrådet: Regeringens nödbroms kan vara positiv för Ostlänken

Uppdaterad
Publicerad

Den nya regeringen sätter stopp för nya stambanor och vill strama åt kostnaderna för Ostlänken. Trots det ser kommunalrådet Urban Granström positivt på nödbromsen som lades i dagen innan julafton.

Regeringens beslut den 23 december kom inte som en blixt från klar himmel, förändringarna av den omdebatterade järnvägssatsningen aviserades redan i oktober.

Nu ska Trafikverket genomföra en så kallad ”kostnadsreducering” av Ostlänken innan spaden kan sättas i marken. Projektet är redan många år försenat – men det uttalade målet är fortfarande att järnvägen mellan Järna och Linköping ska vara klar 2035.

– Strategin är att börja bygga norrifrån så vi jobbar tillsammans med Trafikverket för att få till en trafikstart tidigare till Nyköping och till Skavsta, säger Urban Granström, kommunstyrelsens ordförande i Nyköping.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.