– Läraren får precis lika mycket makt som tidigare, men man slipper ha lektionstid som går åt till att tjata om mobilerna, säger utbildningsminister Anna Ekström (S).
Men frågan är om den nya lagen kommer att ha någon påverkan överhuvudtaget. Det förslag som ligger i januariavtalet, överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna, innebär att mobilförbud i klassrummen blir utgångspunkten. I dag är det upp till respektive rektor att besluta om skolans policy inom ramen för ordningsreglerna.
”Svårt skapa helt fredad zon”
Vi har frågat 74 grundskolerektorer i Sörmland om hur ett nationellt mobilförbud kommer att påverka deras skola. 50 av dem menar att det inte innebär någon nämnvärd förändring, eftersom de i dag har beslutat om mobilförbud i klassrummen i sina ordningsregler.
”Självklart är det aningen lättare för oss att ha ett lagrum att hänvisa till, men kontrollen av efterlevnaden är precis lika svår när det är en lag som det är att ha det i skolans egna ordningsregler. Användande av mobiler i olika sammanhang är idag så etablerad i samhället att det är svårt att skapa en helt fredad zon i skolan”, svarar en av rektorerna.
Samtidigt finns det rektorer som ser ett viktigt symbolvärde i ett nationellt mobilförbud.
”Om det blir ett nationellt mobilförbud så blir det ju mindre besvärligt för varje skolverksamhet att införa. Jag tror inte att det kommer att bli en jättestor skillnad, men blir det skillnad så är det nog mera positivt än negativt. Mobiler och sociala medier är ett av de svåraste problemen skolan drabbats av på många år. Inte ens vuxna hanterar detta på ett bra sätt så vad kan man förvänta sig av 13-15 åringar…”
Har mobiler i klassrummet
På Österåkersbygdens friskola i Vingåkers kommun får eleverna egna telefoner när de börjar i fjärde klass.
– Vi tycker att det fungerar riktigt bra, säger Anna Förssevi, skolans rektor.
Vad tänker du om förslaget med ett nationellt mobilförbud?
– Jag tänker att vi i skolan måste få ta ansvar i den här frågan. Vi kan hantera den här frågan. Vi är kompetenta, vi är professionella och vi klarar av att ta de här besluten. Vi behöver ingen nationell förmyndare som berättar för oss hur vi ska hantera det här.
Så lyder förslaget i januariöverenskommelsen:
Skapa studiero. Genomför en nationell plan för studiero och trygghet i skolan. Mobilförbud införs i klassrum, med rätt för rektor/lärare att bestämma att mobiler kan/ska användas vid olika tillfällen med bestämda syften.