Frågan om mobiltelefoner är en het potatis och skolorna funderar på vilket sätt som fungerar bäst. Många skolor har ett system som innebär att eleverna lämnar in mobiltelefonen på morgonen och får tillbaka den vid skoldagens slut, andra låter eleverna lämna in den vid varje lektion.
Ser många frågetecken
2021 ska en ny lag klubbas där mobilförbud i klassrummen ska bli verklighet. Torbjörn Ott, som är doktor i tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet, ser många frågetecken kring hur frågan om mobiltelefoner hanteras.
– Jag är inte säker på att skolan blir en fredad zon för att man inför mobilförbud. Det skulle antagligen innebära att eleverna börjar smyga mer med telefonerna och att det blir väldigt mycket svårare att prata med eleverna om hur de kan ta kontroll över sin användning, säger han.
”Lära eleverna om digital kompetens”
Han tror mer på andra modeller.
– Absolut inte att allt ska vara tillåtet, men man måste arbeta mycket mer medvetet med det här än vad man kan göra med ett förbud. Samhället utanför skolan är full av den här tekniken och då måste vi ju rusta eleverna för att kunna leva i den världen.
Men är det verkligen skolans uppgift att lära eleverna hur man använder mobilen på rätt sätt?
– Det beror på vad man menar. Det är inte skolans uppgift att lära elever hur man använder en app, men om man tittar på vad en mobiltelefon är så finns det tydliga skrivningar i läroplanerna om att skolan ska lära eleverna om digital kompetens. Och i samhället är mobiltelefonen det vanligaste digitala verktyg som finns, så det är ju väldigt konstigt att inte inkludera mobiltelefonen i det arbetet i skolan.