På Skogsängsskolan i Eskilstuna har man ändrat metod. Nu sitter de ukrainska eleverna tillsammans med alla andra av skolans elever på lektionerna.
– Förr hade vi förberedelseklasser och då gick nyanlända elever där kanske ett helt år, oavsett vad de kunde och inte kunde. Sen började man göra om det och tittar mer på vad eleven har med sig sen tidigare och vilka ämnen de kan vara med på, berättar Ewa Kälvehed, lärare i årskurs 4-6.
Alla har rätt till språkstöd
Enligt skollagen är det krav på att alla elever ska få språkstöd på sitt modersmål. Hur mycket språkstöd alla ska få är dock inte preciserat. På Skogsängsskolan kommer en rysktalande språkstödjare under en halvdag en gång i veckan för att hjälpa två sjätteklassare.
– Språkstödet får allt material och går igenom det med våra elever. Förklarar, gör studiebesök och det har funkat väldigt bra, säger Ewa Kälvehed.
Digital hjälp
Eleverna får också hjälp av nya digitala verktyg. Det kan handla om bildstöd, förenklade texter och filmer som nyanlända elever kan titta på.
– Om vi till exempel tittar på en film och går igenom olika ord så kan de elever som inte kan svenska få de orden utskrivna på sitt modersmål så finns de med bredvid. Och så jobbar vi övergripande eftersom vi har så många barn med olika modersmål, säger Ewa Kälvehed.
I klippet: Följ med in i klassrummet och hör läraren om metoderna som hon använder sig av i undervisningen.