• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Vislanda i Alvesta kommun, Kronobergs län. Det brinner i en avfallsanläggning utanför Gottåsa med rökspridning mot Vislandaområdet som följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kronoberg.

Sjuksköterskan Jenny Zakrisson sitter på en stol vid ett skrivbord framför en datorskärm på vårdcetnralen. På huvudet har hon på sig hörlurar för att kunna ta emot samtal.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Under hösten 2022 var det närmare tusen fler samtal som kom in till vårdcentralen Åsidan i Nyköping varje månad jämfört med i våras. Hör sjuksköterskan Jenny Zakrisson berätta om det ökade trycket i klippet. Foto: SVT

Sjuksköterskan i Nyköping om ökade trycket i telefonen: ”Ett samtal i taget – kan inte göra mer än så”

Publicerad

I höstas försämrades telefontillgängligheten på vårdcentralen Åsidan i Nyköping kraftigt, visar statistik från Sveriges kommuner och regioner (SKR). Från att länge ha legat på runt 90 procent dök svarsfrekvensen till 48 procent. En minskning som enligt vårdcentralens verksamhetschef inte berodde på färre besvarade samtal.

I vårdcentralens egna sammanställningar över antalet unika samtal som registreras per månad är det istället en annan trend som märkts av under hösten.

– Det är fler som hör av sig till oss, säger vårdcentralens verksamhetschef Karin Marminge.

– Och vi är ju bara de vi är, så jag förstår att det blir köer in.

Under hösten tog sjuksköterskorna i genomsnitt emot tusen fler samtal per månad jämfört med under våren 2022. Under samma period registrerades även fler ärenden i vårdcentralens chattjänst än tidigare.

En ökning som Karin Marminge kopplar samman med ett uppdämt vårdbehov efter pandemin.

Har gjort åtgärder

Sedan samtalen började öka har vårdcentralen gjort flera åtgärder för att förbättra telefontillgängligheten. Bland annat har man tittat på när flest samtal kommer in till vårdcentralen och satt in fler resurser under de tiderna, och så har receptförnyelser börjat skötas av medicinska sekreterare.

Utmaning att inte kunna prioritera

Samtidigt pekar Karin Marminge på problemen med att det inte finns någon prioriteringsordning för att se vilka ärenden som behöver komma fram snabbt i telefonkön – och vilka som skulle kunna avvakta.

– För den som är orolig så förstår jag att man behöver få höra att det inte är farligt att ha feber i tre dagar. Men ibland känner jag att den informationen hade gått att hitta någon annanstans än att ringa in till vårdcentralen, säger Karin Marminge.

Hör sjuksköterskan Jenny Zakrisson på vårdcentralen Åsidan om trycket i telefonkön och vad som påverkar det i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.